sobota, 20 października 2012

Sztuka origami~

No hej ^^ Dziś, jako że mnie natchnęło, chciałabym nieco przybliżyć Wam japońską sztukę składania papieru. Niby to nic takiego, ale jak wiele możliwości mamy, posiadając zwykłą kartkę papieru. Ja mam to szczęście, że uczą nas składać origami w szkole i już trochę się nauczyłam, jednak nikt nie pomyślał nawet o tym, by powiedzieć cokolwiek o historii tejże sztuki. Khm... Więc teraz trochę teorii...
Origami powstało w VI w. n. e. w Chinach. Tak, w Chinach, mimo tego, to Japonia jest uznawana za kolebkę sztuki składania papieru. W Japonii origami pojawiło się już w VII w. za sprawą mnichów, którzy wraz z umiejętnością produkcji papieru zaszczepili u Japończyków zamiłowanie do jego składania.
Początkowo origami było sztuką bardziej "pogrzebową". Chińczycy wkładali do grobowców bliskich im osób przedmioty związane z ich ziemskim życiem. Najczęściej była to ceramika, ale to prowokowało barbażyńskie ludy do bezczeszczenia grobów. Ceramikę z czasem zastąpiono papierowymi składankami.
W Europie origami pojawiło się najpierw w Hiszpanii. Później bardzo szybko rozprzestrzeniło się również na inne kraje. Do jednego z wczesnych eksperymentatorów europejskiego origami zalicza się samego Leonardo da Vinci.
Origami na dobre podbiło jednak świat dopiero dzięki pracy Akira Yoshizawa. Człowiek ten jako pierwszy w latach 50-tych XX wieku zaczął tworzyć własne, oryginalne kompozycje
(do jednych z najbardziej znanych należą chińskie znaki zodiaku). To i wiele innych jego inicjatyw doprowadziło origami do nieprawdopodobnego rozwoju oraz popularności.
 
To chyba tyle teorii jak na razie Wam starczy, nie? :3
A oto kilka moich składanek, które zrobiłam dziś na zajęcia artystyczne:
Czarne i różwe, to róże, a łososiowe i żółte - lilie ^^


A zanim doszłam do tego, jak poprawnie wykonać lilie, zrobiłam coś takiego:
W tle moja tapeta z Black Rock Shooter ^^"
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz